06 februari 2020 door Apprendo Horeca
Horeca blog • Hét geheim van goed werkgeverschap
in de horeca
De 7 geheimen van goed (horeca) werkgeverschap voor je op een rij!
Is jouw horecaonderneming al klaar voor het terrasseizoen? Of wordt het qua bezetting elke dag weer puzzelen? De tijd met een grote poule aan horecatoppers is echt wel voorbij. Des te belangrijker om de pareltjes – die binnenkort weer elke dag met plezier staan te knallen op je terras – tevreden te houden. Maar hoe doe je dat?
Schieten deze gedachten weleens door je hoofd?
‘Pfff… Ze mogen dankbaar zijn dat ze überhaupt in zo’n mooie zaak mogen werken.’
‘Ze verdienen meer dan marktconform én steken de fooi in eigen zak, da’s toch zat?’
Is dat niet genoeg om je medewerkers vast te houden en is je personeelsverloop toch écht te hoog? Wij zetten de 7 geheimen van goed werkgeverschap voor je op een rij. Wedden dat je als werkgever beter scoort? Dan blijven – én komen – die horecatoppers vanzelf.
Goed werkgeverschap tip #1 – Blijf betrokken
Als horecaondernemer ben je altijd druk. 24/7 soms zelfs. Het gevaar is dat je vooral je bedrijf aan het ‘managen’ bent, maar geen oog meer hebt voor je medewerkers. Praat met je medewerkers, vraag oprecht hoe het met ze gaat, draag uit waar je voor staat, deel waar je naartoe gaat, en – inkoppertje – zorg zo nu en dan voor een leuke (na)borrel of activiteit. Maak ze part of the family.
Goed werkgeverschap tip #2 – Inspireer
Draag de missie, visie en strategie van je bedrijf uit en inspireer je medewerkers om (ook) het beste uit zichzelf te halen.
Goed werkgeverschap tip #3 – Manage minder
Meer verantwoordelijkheid geeft mensen vleugels. Maak een afwashulp bedieningsmedewerker, een bedieningsmedewerker shiftleader, of laat hem/haar zelfstandig afsluiten of openen. Wellicht kom je achter verborgen kwaliteiten, en is een nieuwe eerste medewerker, floormanager of bedrijfsleider geboren!
Goed werkgeverschap tip #4 – Waardeer
Waardering zit ‘m niet alleen in een passende beloning en goede arbeidsvoorwaarden. Rooster je personeel zo nu en dan eens een weekenddag vrij, geef ze opleidingsmogelijkheden, gratis eten, antwoord niet standaard met ‘nee’ als er vrij wordt gevraagd en bedank ze na hun shift. Kleine aanpassingen, met groots resultaat.
Jij meer betrokkenheid, je werknemers meer bevlogenheid. (En jouw horecazaak meer omzet. Wedden?)
Goed werkgeverschap tip #5 – Wees flexibel (ja, jij ook!)
In de horeca is geen dag hetzelfde, daar speel je graag op in. Dat is ook jouw kracht. Maar daardoor verg je als horecaondernemer ongemerkt misschien soms nét iets te veel van je personeel.
‘Kom maar een uurtje later, het is morgenochtend toch rustig’
‘Ik weet dat je niet was ingepland, maarreuh… kun je zaterdag tóch werken?
‘Jaja, ik weet dat je al om 9 uur bent begonnen. Maar kun je toch nog even de dinerspits meelopen?’
Herkenbaar? Dit soort situaties zijn echt killing voor het werkplezier en de motivatie op de werkvloer. Op korte termijn zal het je vast een paar duiten besparen, maar bedenk je eens dat dit misschien wel een van de redenen kan zijn is dat je personeelsverloop de spuigaten uitloopt… En jij je ondertussen scheel betaalt aan vacatures op jobsites of aan het inwerken van nieuwe krachten…
Goed werkgeverschap tip #6 – Wees duidelijk
Waarom doe je wat je doet? Het niet hebben van duidelijkheid maakt je – veelal jonge – personeel vaak onzeker. Vertel het verhaal, geef inzicht in de organisatiestructuur, maak functieomschrijvingen met bijbehorende taken, zet de cultuurregels op een rij en deel de protocollen voor de meest voorkomende werkzaamheden.
Zo weet eenieder wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen, waar ze terechtkunnen en hoe ze zich (zouden) moeten gedragen. Wel zo prettig. Voor hen, én voor jou.
Goed werkgeverschap tip #7 – Werk ze (echt) goed in
Op elk nodig aspect binnen het horecavak. Geef ze handige checklists – voor bijvoorbeeld het openen en sluiten – of gebruik een superchille horecatool als Apprendo Horeca. In deze alles-in-1 app voor horecaondernemers vind je je (eigen) procedures, werklijsten, roosters en plattegronden, én werk je nieuwe medewerkers snel en eenvoudig in met leuke trainingsvideo’s. Apprendo is er al vanaf een paar euro per medewerker per maand.
Blijer personeel, een betere service en minder personeelskosten. Wat wil je nog meer?